tirsdag 10. mars 2009

Respekt for reklame


Gjennom er helt vanlig hverdag så ser vi og legger merke til utrolig mye reklame. Det er det om du vil eller ikke. Du finner det i aviser, på tv, i senter, flygeblader osv. Reklame er så å si over alt. Du må nesten være blind og døv, for og så ikke se reklame i løpet av en dag. Reklame er så omfattende for hva vi kjøper og noen ganger for forskjellige valg vi tar!

Ordet reklame kommer fra latinsk og betyr ”å rope”. For at en reklame skal fange folket, brukes det ofte sterke farger, kontraster, appellativt språk, slagorde som klistrer seg til hjernen og andre virkemidler. Dette gjør at vi stadig kjøper ting. Det får markedet til å flyte, ved at handlingskraften vår stadig øker. Gjennom flere år har reklame utviklet seg. Ettersom at flere bedrifter produserer mer og mer, får vi et konkurranse dyktig marked. Derfor er det snakk om at vi som kjøpere, virkelig skal få lysten til å kjøpe!

Coca Colas julereklame, er en av de koseligste reklamene jeg har sett. Reklamen kom på tv-skjermene i 2001 og har siden blitt brukt som Coca Cola store julereklame. Det er en reklame som passer for alle. Den sikter ikke på en spesiell målgruppe, men flere! Tross alt så er Coca Cola for alle, ettersom at det er leksedrikk som renner rett ned.

Det begynner med en by som er ganske mørk, men samtidig veldig potensiell for skikkelig julestemning. Så ser man denne bussen komme mot deg dekorert med sterke røde og gule farger, noe som får oss som seere til og virkelig binde oss. Coca Cola skriften kjører susende forbi, som et bankende symbol som skal prøve å klistre oss til skjermen. Du ser barn og voksende som holder rundt hverandre. Det viser at med Coca Cola så er det samhold og medgivenhet.

Reklamen gjenspeiler gode kriterier hele veien. Den har en god flyt, samtidig som den holder seg original og spennende. Den svarer fint til budskapet. Det er en reklame som overrasker det med glede og kjærlighet.



Ingen kommentarer: