søndag 29. mars 2009

Filmvaner

Opp gjennom tiden har mine filmvaner, endret seg som veldig mange andre vaner. Samtidig som tegneserier endret seg fra sin originale amerikanske form, utviklet jeg meg stadig bort fra det. Nå var en ny epoke i gang, der hvor dokumentarer, action og thrillerfilmer var i sentrum. Filmer som Bowling For Columbine, Some Kind Of Monster, Rambo, Batman, Rocky, Lord of the Rings, Corleone-serien, Donny Brasco, Good Fellows, Gudfaren osv. er filmer som sitter dypt i hjertet. Det er filmer jeg kan se om og om igjen.

Jeg er en person som liker å se filmer først når de er ute på dvd. Når jeg da kan ligge i sofaen hjemme, helt avslappet og fullt konsentrert på filmen, har jeg fått en bra filmopplevelse. Å se film på pc, mobilen osv. er ikke en favoritt fra min side. Jeg føler at det ødelegger filmopplevelsen på mange måter.

I senere tid har jeg funnet ut av at jeg har to favorittfilmer. Den ene er Some Kind of Monster: Livet til Metallica, gjenspeilet i en dokumentar som tar for seg det elleville livet til disse guttene. Gjennom vanskelige og gode tider, ligger bandets fremtid nå i en tynn tråd, nå som vokalisten er på rehabilitasjon og bassistens har forlatt bandet. Det er en veldig sentimental og engasjerende film. Den andre filmen/serien som virkelig har imponert meg er Corleoneserien. Den omhandler livet til en bondegutt, som går fra ingenting til å ha hele Cosa Nostra(Mafia kommisjonen) i ryggen. Det er ikke bare en sann historie, men en vill historie. Det er så spennende at du nesten må se alle seks episodene i strekk, om du ikke da ser på serien i strekk.

Her er et klipp fra Corleone serien, der hvor Toto Riina(bondegutten) blir arrestert.



Ingen kommentarer: