onsdag 7. januar 2009

Nye omgivelser


Jeg hadde hele livet mitt gledet meg til å begynne på videregående. Det var som om jeg skulle konformere meg inn til en ny fase/epoke i livet. Jeg hadde vært vant til at lærerne mine kontrollerte mer og skulle ta del i livet mitt, men dette slutter brått på videregående. Da jeg gikk siste året på Gjettum hadde jeg jobbet hardt for at jeg skulle komme inn på en bra skole, og heldigvis klarte jeg det.

Til å begynne med så var det veldig uvant for meg. Sandvika er en ny og moderne skole. Bruk av laptoper, canoner og annet digitalt utstyr var veldig uvant for meg. Jeg var vant til gamle overheadmodeller, dårlig utstyr og utslitte skoler. Det var ikke så dramatisk som det høres ut. Men fremfor alt var den største utfordringen å tilpasse seg et nytt mønster i det faglige og sosiale. De fleste vennene jeg hadde var fra Bærum og ikke fra Asker. På Sandvika er det veldig mange fra Asker, så det var vanskelig å tilpasse seg miljøet deres. Lærerne hadde helt andre krav til deg som elev og livet mitt under faglige omstendigheter ble plutselig forandret. Valgene man tar nå er valg du tar for resten av livet ditt, så man må velge med omhu. Lærere kontrollere mindre. Så lenge du holder tidsfrister og oppfører deg på en ordentlig måte, så slipper du problemer.

Fagene generelt er ikke så veldig ulike fra ungdomskolen, bare at jeg nå møter stadig nye utfordringer i de fleste fagene. Geografi er jo et fag som er nytt i denne overgangen, men om et år fra nå så har halvparten av fagene blitt skiftet ut med nye fag som skal føre deg inn i verden du skal leve i etter at du er ferdig med studiene. Norskfaget er ikke så veldig forskjellig fra ungdomskolen, men oppgaven som skal bli levert inn er som oftest store og du får mindre tid. Man må derfor prioritere godt! I norsken dette terminet har vi tatt bruk av mye digitalt utstyr, noe som er bra. Men jeg må si at jeg savner skrive- og lærebøkene. Det som er veldig nytt nå er læremål som blogging, sammensettingen av en historie ved bruk av photostory, formelt/uformelt språk og andre språkmidler vi har gått mer inn i. På ungdomskolen hadde vi ikke veldig mye om dette.

Alt i alt så mener jeg at videregående er bra. Det er tøffere og det kreves mer av deg, men man blir ikke like mye kontrollert som man ville blitt på ungdomskolen. Du har større frihet og karakterene du får avhenge seg ettersom hvor hardt du jobber, og hvor dyktig du er.


Ingen kommentarer: