onsdag 29. oktober 2008

Operasjon Dagsverk


Torsdag 23. Oktober skulle jeg samle inn 300 kr for Operasjon Dagsverk. Pengene hele skolen samlet inn skal gå til utdanning for jenter mellom 11-19 år i Bangladesh. Ungdommene i Bangladesh har ikke det vi har og ofte vet ikke vi som norske ungdom hva vi selv har. Det har blitt en vane for oss. Den største faktoren i dette er da friheten her i Norge. Når skoledagen på fredagen er slutt, så drar vi rett hjem for og så dra videre for å se en film, møte en venn, handle klær eller å dra på en fest. I Bangladesh er det overhodet ikke sånn. Jentene er ikke like frie som jentene i Norge. Ungdommene i Bangladesh har ikke like mange tilbud som oss. De har ikke det tilbudet der hvor de har en kostnadsfri skolegang helt studiene skal begynne. De har bare 5 år med kostnadsfri skolegang! Det er nesten 1/3 av hvor mange år vi kan gå på skole uten å betale. Det er helt utrolig! Jeg tar skolen veldig seriøst, spesielt siden jeg vet at det er den eneste veien jeg kan begynne et selvstendig liv, med en fast inntekt hver måned. Men av en eller annen grunn så tenker ikke underbevisstheten min sånn. Den tar skole som en selvfølge, noe som er bra, men samtidig så setter jeg ikke like mye pris på utdanningen i seg selv som jenter i Bangladesh gjør. Den eneste utveien deres fra fattigdom og over til et mer stabilisert levevilkår er utdanning, derfor er det viktig for meg at jeg som person deltok med å samle inn penger for denne saken. Jeg har nå blitt med på å forandre på verden. Ta et steg inn til noe nytt og bedre. Det gir meg en god samvittighet at jeg har vært med på å delta for innsamling av penger til OD. Jo mer tid vi bruker, jo vanskeligere blir hverdagen for disse jentene!

Ingen kommentarer: