onsdag 4. februar 2009

No Leaf Clover


”No Leaf Clover” av Metallica. Dette er en sang som ble spilt inn i 1999, fra albumet ”San Francisco Symphony & Metallica” som er spilt inn live. Jeg er en stor Metallica-fan, og jeg kan love dere at jeg dør for dette bandet! Det tok tid før jeg fikk hørt denne sangen. Men det viste seg at denne sangen passet meg veldig godt. Alt fra riffene, til melodien og den skjærende gitarsoloen. Sangen har alltid fanget meg og derfor er det enkelt når jeg skal velge en sang jeg liker veldig godt.

Sangen tar for seg denne mannen eller dette symbolet som skal ta livet av seg. Selve tittelen sier jo seg selv. Etter som at ”Leaf Clover” er ofte symbolisert som lykke eller flaks. Melodien og bakgrunns-gitaren gir en aggressiv og veldig direkte stemning til publikum. Man får frem i sangen et syn på livet til rockere. Hvordan alt hele tiden må være perfekt, men hvordan man også kan bli lurt av hvor perfekt ting er. Alkohol, penger, dyre biler og stadig nye damer som terroriserer livene deres.

Metallica er et band som stadig skal henvise tekstene sine mot samfunnet og daglig livets byrder. Og som jeg sa tidligere, så tar sangen for seg rockens liv. Lytterne kan bare lene seg tilbake og lytte, for den teksten er fri og ut noen formål for at lytteren trenger noen form for kompetanse/kunnskaper.

I denne teksten kan vi se gjentakelse, metaforer, ironi og sarkasme. Teksten er litt skjult men du merker fort hva budskapet og hva tema er når du tenker deg litt om. Det er også brukt rim for å gi teksten tempo og en rytme. Sangen begynner rolig og veldig harmonisk, så kommer vi til en vendepunkt der hele temporytme vender og en bølge av massiv guitar/bass blandes med et orkester. Teksten passer perfekt inn med rytmen og det blir sunget i en lik tone med gitaren.
Teksten gir utrykk for at rockere også sliter i livet. De har det ikke lett, og de vil også ha et liv som er lik alle andre i samfunnet.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Ey, nice. Lærte mye om Metallica. Stå på mann!

Keeg out!!

Anonym sa...

Du får fram mange gode poeng. Mye av det du sier tenker man ikke på når man hører på sangen. Dette gjør at jeg forstår sangen bedre. Bra jobbet!:)